Potrivit Legii nr. 544/2001, privind liberul acces la informații de interes public, orice persoană are dreptul să solicite și să obțină de la autoritățile și instituțiile publice informațiile de interes public.
Prin informație de interes public se înțelege orice informație care privește activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informației.
Autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să comunice, din oficiu, următoarele informații de interes public:
- actele normative care reglementează organizarea și funcționarea autorității sau instituției publice, precum și numele și prenumele persoanelor din conducerea autorității sau a instituției publice și ale funcționarului responsabil cu furnizarea informațiilor publice;
- structura organizatorică, atribuțiile departamentelor, programul de funcționare, programul de audiențe al autorității sau instituției publice, coordonatele de contact ale autorității sau instituției publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail și adresa paginii de internet;
- sursele financiare, bugetul și bilanțul contabil, programele și strategiile proprii, lista cuprinzând documentele de interes public, lista cuprinzând categoriile de documente produse și/sau gestionate, potrivit legii;
- modalitățile de contestare a deciziei autorității sau a instituției publice în situația în care persoana se considera vătămată în privința dreptului de acces la informațiile de interes public solicitate.
Ce mai trebuie să știm? Informațiile care favorizează sau ascund încălcări ale legii de către o autoritate sau o instituție publică nu pot fi incluse în categoria informațiilor clasificate și constituie informații de interes public.
Dacă vrei să formulezi o cerere pentru comunicarea unor informații de interes public, descarcă aplicația Țidula și în doar câteva minute cererea ta va fi gata de expediat.