Potrivit Legii nr. 544/2001, privind liberul acces la informații de interes public, orice persoană are dreptul să solicite informații de interes public prin intermediul unei cereri adresate autorităților și instituțiilor publice care dețin aceste informații.

Cererea prin care se solicită comunicarea informațiilor de interes public trebuie să cuprindă, în principiu, următoarele elemente:

  • autoritatea sau instituția publică căreia i se adresează cererea;
  • informația de interes public solicitată, astfel încât să se permită autorității sau instituției publice identificarea informației;
  • numele, prenumele și semnătura solicitantului, precum și adresa la care se solicită primirea răspunsului.

Autoritățile și instituțiile publice au obligația să răspundă în scris în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea cererii, în funcție de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgența solicitării.

Autoritățile și instituțiile publice pot refuza comunicarea informațiilor solicitate în cazul în care acestea vizează informații sensibile precum cele din domeniul apărării naționale, siguranței și ordinii publice, informațiile care fac parte din categoriile informațiilor clasificate, informațiile privind deliberările autorităților, informațiile cu privire la datele personale, informațiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, informațiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părțile implicate în proces, etc.

În toate cazurile, refuzul comunicării informațiilor solicitate se motivează și se transmite solicitantului în termen de 5 zile de la primirea cererii.

Dacă autoritatea sau instituția publică sesizată cu o cerere privind obținerea informațiilor publice nu răspunde în termenul legal, solicitantul se poate adresa și instanței de judecată competente cu o plângere, în termen de 30 de zile de la expirarea termenului.

Ce mai trebuie să știm? Împotriva refuzului nejustificat al angajatului instituției sau autorității publice de a răspunde la solicitarea adresată, se poate depune reclamație la conducătorul autorității sau al instituției publice respective în termen de 30 de zile de la luarea la cunoștință de acest refuz.

Dacă reclamația se dovedește întemeiată, răspunsul se transmite persoanei lezate în termen de 15 zile de la depunerea reclamației și va conține atât informațiile de interes public solicitate inițial, cât și menționarea sancțiunilor disciplinare luate împotriva celui vinovat.

Dacă vrei să formulezi o cerere pentru comunicarea unor informații de interes public, descarcă aplicația Țidula și în doar câteva minute cererea ta va fi gata de expediat.