Municipiul București și sectoarele acestuia au un primar general, respectiv câte un primar și câte doi viceprimari. Validarea alegerii primarului general al municipiului București se face de președintele Tribunalului București.
Autoritățile administrației publice locale din municipiul București sunt Consiliul General al Municipiului București și consiliile locale ale sectoarelor, ca autorități deliberative, precum și primarul general al municipiului București și primarii sectoarelor, ca autorități executive.
Consiliul General al Municipiului București îndeplinește atribuțiile prevăzute de lege pentru consiliile locale, în timp ce consiliile locale ale sectoarelor municipiului București exercită, în principal, următoarele atribuții specifice:
- aleg viceprimarii, la propunerea primarului sau a consilierilor locali, din rândul consilierilor;
- aprobă bugetul local al subdiviziunii administrativ-teritoriale, împrumuturile, virările de credite și modul de utilizare a rezervei bugetare; aprobă contul de încheiere a exercițiului bugetar;
- stabilesc taxele locale;
- aprobă documentațiile de urbanism;
- avizează studii, prognoze și programe de dezvoltare economico-socială, de organizare și amenajare a teritoriului și urbanism, inclusiv participarea la programe de dezvoltare regională și zonală, pe care le supune spre aprobare Consiliului General al Municipiului București;
- administrează bunurile proprietate publică sau privată a municipiului, de pe raza teritorială a sectorului, pe baza hotărârii Consiliului General al Municipiului București;
- hotărăsc cu privire la concesionarea sau închirierea serviciilor publice de sub autoritatea lor;
- contribuie la asigurarea ordinii publice, analizează activitatea poliției locale și propun măsuri de îmbunătățire a acesteia;
- acționează pentru protecția și refacerea mediului, în scopul creșterii calității vieții;
- contribuie la protecția, conservarea, restaurarea și punerea în valoare a monumentelor istorice și de arhitectură, a parcurilor și a rezervațiilor naturale;
- contribuie la realizarea măsurilor de protecție și asistență socială, asigură protecția drepturilor copilului;
- aprobă criteriile pentru repartizarea locuințelor sociale;
- înființează și organizează târguri, piețe, oboare, locuri și parcuri de distracție, baze sportive și asigură buna funcționare a acestora.
Hotărârile Consiliului General al Municipiului București și dispozițiile cu caracter normativ ale primarului general sunt obligatorii și pentru autoritățile administrației publice locale organizate în sectoarele municipiului București.
Ce mai trebuie să știm? Primarul general al municipiului București împreună cu primarii sectoarelor municipiului București se întrunesc cel puțin o dată pe lună, la convocarea primarului general sau la propunerea a cel puțin 3 primari de sectoare. La ședințe se analizează modul în care sunt duse la îndeplinire hotărârile Consiliului General al Municipiului București și dispozițiile cu caracter normativ ale primarului general și se prezintă informări reciproce privitoare la activitatea consiliilor locale de sector, avându-se în vedere corelarea unor activități necesare în vederea bunei funcționări a administrației municipiului București. La ședințe poate fi invitat și prefectul municipiului București.